-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48347 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

با توجه به آيات قرآن كريم انواع حج (تمتع، افراد و قران) را توضيح دهيد؟

منابع فقه از ديدگاه شيعه عبارت است از: قرآن، سنت (گفتار، رفتار و امضاي معصومين:)عقل و اجماع. در قرآن كريم، حدود 500 آيه در مورد احكام فقهي ذكر شده است و قرآن در بيشتر موارد احكام كلي را بيان كرده و تبيين جزئيات آن را به رسول خدا و معصومين: واگذار نموده است. ...وَ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ;(نحل،44)...و اين قرآن را به سوي تو فرود آورديم، تا براي مردم آنچه به سوي ايشان نازل شده است، توضيح دهي و اميد كه آنان بينديشند.

همان گونه كه اصل وجوب نماز را قرآن بيان نموده است، ولي اقسام نماز را پيامبر و امامان بيان كردهاند، اصل وجوب حج را قرآن بيان نموده است، ولي انواع آن را معصومين: بيان كردهاند.

قرآن در مورد وجوب حج ميفرمايد: ...وَلِلَّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيُّ عَنِ الْعَـَـلَمِين ;(آلعمران،97)...و براي خدا، حج آن خانه بر عهدة مردم است; ]البته بر[ كسي كه بتواند به سوي آن راه يابد و هر كه كفر ورزد، يقيناً خداوند از جهانيان بي نياز است.

انواع حج به صورت خلاصه بيان ميشود، براي آگاهي كامل به كتابهاي مناسك حج رجوع شود.

حج تمتّع مخصوص كساني است كه فاصلة وطن آنان تا مكه 16 فرسخ (حدود 96 كيلومتر) يا بيشتر باشد.

حج قران و افراد مربوط به كساني است كه در كمتر از اين فاصله زندگي ميكنند. در حج تمتّع، نخست عمرهها را بجا ميآورند، سپس از احرام بيرون ميآيند، بعداً مراسم حج را در ايام مخصوص آن انجام ميدهند; ولي در حج قران و افراد، نخست مراسم حج به جا آورده ميشود و پس از پايان مراسم حج، عمره انجام ميگيرد، تفاوت حج قران و افراد در اين است كه در حج قران، حاجي از ميقات كه محرم ميشود، قرباني حج را همراه خود ميآورد، ولي در حج افراد قرباني واجب نيست.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 2، ص 75، دفتر انتشارات اسلامي / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 48ـ50، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.